מי שנקלע בשבועות האחרונים ל״זיץ״ או לאירוע חרדי אחר לא יכול היה שלא לשמוע את הלהיט החדש ״ואפילו בהסתרה״, ולחזות בחוגגים יוצאים מגדרם כשהם שרים את המילים בהתכוונות רבה. זהו להיט הקיץ התורן של החרדים, והוא חוצה מחנות, עדות וחצרות. 

הנוסחה פשוטה: קחו מילים מעזבונו של רב ידוע (רצוי כזה שסיים את חייו בנסיבות טראגיות), הוסיפו לחן מתוק מסוכר, חזרו על הפזמון עשרות פעמים, העמידו ילד פלא עם קול זמיר לצד זמר מפורסם, שפכו על הכל סירופ מתוק של ניגון (במילעל) יידי – והנה לכם, להיט.
זה בדיוק מה שעשו בקיץ האחרון הצמד שייע גרוס ויואלי קליין – פזמונאים עולים בזמר החרדי הנמנים עם מחסידות סאטמר (השיוך שלהם הוא אישיו רציני, שנעסוק בו בהמשך).

איך שיר נולד? הצמד הוזמן ל״זיץ״ של ישיבת ״מאורות נתן״ ביישוב חשמונאים (סמוך למודיעין), מעין ישיבה טיפולית לנוער שנפלט ממסגרות. הם החליטו לחבר שיר מיוחד עבור האירוע, שהתקיים בסמוך לחג הפסח השתא, ולשם כך פתחו את ״ליקוטי מוהר״ן״ – יצירתו החשובה של רבי נחמן מברסלב (״נ נח נחמן מאומן״) – ונפלו על משפט שמביע מסר מרכזי בתורתו של הרבי מאומן: ואפילו בהסתרה שבתוך הסתרה (כלומר, בהחבא שבהחבא), בוודאי גם שם, נמצא השם יתברך.

לאמירה האלמותית הזו הוסיפו כמה מילות קישור ביידיש וכן את הפסוק המקורי עליו מגיב רבי נחמן (״אנוכי הסתר אסתיר פניי ביום ההוא״, מפרשת ׳האזינו׳ בספר דברים), ולבסוף עוד משפט שיוסיף קצת ייסורים יהודיים לא בלתי חיוניים (״גם מאחורי הדברים הקשים העוברים עליך, אני עומד״) – וכרכו הכל עם לחן יפה-יפה ועיבוד מעט מוגזם, כמתחייב מהמעמד. אגב, על המשפט האחרון מעידים המלחינים שאינם יודעים את מקורו – כלשון נקייה ומצטנעת ל״אנחנו חיברנו״.

השיר יצא לאוויר העולם בתחילת אוגוסט ותוך כמה ימים כבש את הרחוב החרדי מגדול ועד קטן, וגם את שרעפיהם של אלפי אברכים בארעא דישראל ובפזורה, שרבים מהם מעידים על ייסורי נפש של ממש נוכח ההתמכרות ללחן הקליט.

המסר שעובר במילים אולי יכול להיתפס כלא סנסציוני (ואף אוניברסלי – אלוהים מצוי בכל), אבל אי אפשר שלא להרים גבה לנוכח העובדה שמחבריו – שהלכה למעשה מפיצים דרכו את תורת הרבי מאומן – לא נמנים עם חובשי הירמולקות הלבנות אלא מחסידות סאטמר, מהגדולות שבחסידויות (וחצר אנטי ציונית מימיה הראשונים); חסידות שדרכה רחוקה, אולי לא כרחוק מזרח ומערב אך מרחק בטוח מזו של חסידות ברסלב. המחברים מצטדקים ומספרים איך התגלגל לידיו הטקסט ה״נפיץ״: חבר שלהם, חזקי גליק, בסך הכל שקד על לימודיו ב״דברי יואל״ (מחיבוריו של רבי יואל טייטלבאום, מייסד חסידות סאטמר ונושא הדגל של האנטי ציונות בראשית ימי המדינה) – פעולה לגיטימית ואף רצויה – אבל שם נפלו עיניו על רפרנס שצירף רבו הסאטמרי בהאי לישנא: ״עיין בליקוטי מוהר״ן״ (כאמור, משל רבי נחמן). גליק, התלמיד החכם והחרוץ, יגע ועיין – ועל ההפניה הזו השעין את המעבר שבין העולמות. תירוץ רטרואקטיבי? אתם תחליטו.

חוץ מהגרסה המקורית, שמתובלת במעט יידיש, יצאו לרדיו גם גרסאות מזרחיות וכמובן – רמיקסים (בקרוב בתל אביב?). וכמעט מיותר לציין שגם כמה מהצייצנים החרדיים עשו מטעמים מהטרנד החדש:

לירן חולצה אפורה בהסתרה (מם של חננאל ריבוח)

נביא כאן את הביצוע המקורי של יואלי קליין עם ילד הפלא נתן פוקס (אין קשר משפחתי – א.פ.). המהדרין והצו״לניקים המצטיינים יוכלו למצוא ביו-טיוב גרסאות נוספות.

זהירות – ממכר.

ואפילו בהסתרה / מילים: רבי נחמן מברסלב (״נ נח נחמן מאומן״), לחן: שייע גרוס ויואלי קליין

דער אייבישטער זאגט אינז קינדערלעך: (אבא שבשמיים אומר לילדיו:)
אנוכי הסתר פני ביום ההוא.
אבער דרבי זאגט (אבל רבי נחמן אומר:)
ואפילו בהסתרה
שבתוך ההסתרה,
בוודאי גם שם
נמצא השם יתברך.
גם מאחורי הדברים הקשים העוברים עליך,
אני עומד, אני עומד, אני עומד.