למרב מיכאלי, שדורגה ביום שישי (30.11.12) במקום החמישי בבחירות הפריימריז בעבודה, יש שני כללים שכדאי שתדעו עליהם:  

הראשון – היא מקפידה שיכתבו את שמה בלי י' – "מרב" – וזה יפה, אבל הכלל השני בעייתי. מיכאלי אינה מקבלת את דרכה של העברית לנקוט לשון זכר גם במקום שיש בו רוב של נשים, ומתעקשת לפנות לאנשי שיחהּ בלשון נקבה. 

בטורו של אהוד אשרי "משחק מילים" ("מוכרחות להיות שמח", הארץ, 3.12.2005) הוא כתב על כך:  "מרב מיכאלי מסרבת לציית לתכתיב הזכרי של העברית. בתוכנית הבוקר שלה ב'רדיו ללא הפסקה' היא מתעקשת לדבר בלשון נקבה בניגוד משווע לכללי השפה, מה שמוליד משפטים מוזרים: 'הפלשתינאים שולטות במעברים'; 'ב'הארץ' שָׂמות את זה בכותרת ראשית'; 'קול ישראל הם בחורות רציניות'. מיכאלי פונה ל'מאזינינו הלא עצמאיות' ואומרת לנסים משעל 'אני ואתה מסכימות'. 

בפעם הראשונה זה נשמע כמו טעות צורמת. בפעם השנייה מבינים (כלומר מבינות) שמדובר בשיטה, ואז זה נשמע סתם מגוחך; בפעם השלישית זה מתחיל להישמע כמו נדנוד פמיניסטי. בפעם העשירית את מתחילה להפנים את האמירה הסאטירית המתריסה. נכון, זה מגוחך לפנות לגברים בלשון נקבה, אבל לא פחות מגוחך לפנות לנשים בלשון זכר. מיכאלי מצאה דרך סמלית להביע את מחאת המגדר שלה. מוכרחות להודות שזה יותר חינני מלשרוף חזיות." 

הנה כמה דוגמאות מהכתבה על מרב מיכאלי ב"אולפן שישי" ("הי, זאת מרב", 30.11.12, ערוץ 2):

  • "אני חושבת שחברות וחברי…"
  • "אנחנו אוהבות פידבק חיובי"
  • "אבל באמת, אני לא בתחרות על חברתיות עם אף אחת"
  • "ברוך השם, תאמין לי, הציבור יודעת"
  • "לשתף פעולה, כולם וכולן ביחד"
"ברוך השם, תאמין לי, הציבור יודעת" (מרב מיכאלי, "אולפן שישי", ערוץ 2, 30.11.12)

"ברוך השם, תאמין לי, הציבור יודעת" (מרב מיכאלי, "אולפן שישי", ערוץ 2, 30.11.12)

 

זוהי עמדתה של מיכאלי בעניין זה כפי שהיא הוצגה ב-25.11.12 בתכנית "עמנואל ובן" (103 רדיו ללא הפסקה),

וזוהי עמדת האקדמיה (ההדגשות במקור):

"בשנים האחרונות אנשים ונשים רבים מרגישים חוסר נוחות לפנות לקבוצה שרובה נשים בלשון זכר. עוד יש המנסים (ומנסות) להקפיד על שימוש שוויוני בלשון זכר ונקבה וכותבים או אומרים שתי צורות בכל פעם – בהשראת "he or she" באנגלית, אך מתעייפים עד מהרה (באנגלית יש מעט צורות כפולות שכאלה ואילו בעברית יש רבות). יש הנוקטות (והנוקטים) במכוון לשון נקבה בלי קשר למספר הנשים או הגברים שאליהם מתייחסים – מתוך מטרה ליצור 'העדפה מתקנת'.

אף זאת: בציבור מתהלכת שמועה ולפיה החליטה האקדמיה שבמקרים שיש רוב נשים יש לנקוט לשון נקבה. אבל זו אינה אלא שמועה,  ואין לה על מה שתסמוך.

צורת הזכר בעברית משמשת לא רק לזכר. היא גם הצורה שאנחנו נוקטים כשאין לנו צורך להבחין במין – כלומר היא גם הצורה הסתמית, הלא-מסומנת. על כן צורת הזכר יפה גם לנקבות, מה שאין כן צורת הנקבה: זו מציינת רק נקבה ומוציאה את הזכר. זו דרכה של העברית.

אנחנו אומרים בלשון זכר 'גן ילדים' (גם אם יש בו רוב של ילדות), 'בית חולים' ועוד, אבל כאשר הכוונה לנשים בלבד נוקטים לשון נקבה, כגון 'בית יולדות'. במשפטים בעלי מבנה סתמי (דוגמת 'כאן בונים') ניאלץ לנקוט לשון זכר גם כאשר ברור שמדובר רק בנשים, כגון 'איך יולדים ללא כאב' (ולא 'איך יולדות ללא כאב').

יוער עוד זאת: המגמה המסתמנת בעברית לדורותיה היא ביטול צורות הנקבה מפני צורות הזכר, ולא להפך. בַּפּועל בזמן עבר יש במקרא רק שרידים לצורה בגוף שלישי רבות, ואילו הצורה העיקרית היא צורת הזכר: 'הלכו'. בזמן עתיד ובציווי כבר משלהי תקופת המקרא משתלטות הצורות 'ילכו', 'לכו' וכיו"ב לנקבות (גם בעברית של היום כמעט אין שימוש בצורות 'תלכנה', 'לכנה'). ובעברית המדוברת שלנו רבים אינם מקפידים לומר 'הן', 'אתן', 'כתבתן' וכיו"ב.

אם כן,  נקיטת לשון זכר גם במקום שיש רוב נשים היא דרכה של העברית, ואין האקדמיה רואה עצמה רשאית לקבוע קביעה המנוגדת לדרך זו. אם דובר מן הדוברים רואה לנכון לנקוט דרך אחרת, יעשה זאת על דעתו".

 

הבנתן?

____________

לרשימת הפוסטים בבלוג