הארכיון שומר את הכל. גם את התקופות שכבר הספקנו לשכוח או שכלל לא הכרנו. אם תקישו "עזה" במקומות הנכונים תקבלו הפתעות מעניינות. הנה, למשל, מה שמניב החיפוש הזה בארכיון של ספריית הקונגרס בארה"ב: שדה תעופה עזתי פעיל, בו נוחתות טיסות מאירופה. בירור קצר מעלה, כי הוא פעל בימי המנדט הבריטי בידי חברת Imperial Airways. מטוסיה עצרו שם לתחנות ביניים, למשל בקו לונדון-הודו, שעבר בתחנות הבאות: לונדון-קהיר-עזה-בגדד-בצרה-קראצ'י. בנתה אותו ב-1926 חברת "סולל בונה", שזכתה במכרז לבניית "תחנת האווירונים". למעשה, הוא היה שדה התעופה הבינלאומי הראשון שהוקם בארץ ישראל – לפני לוד.

וכך תואר המקום במודעה בת כמעט מאה שנים: "חברת 'אימפרייל איירוויס' מעיפה אווירונים, המקשרים את אירופה המערבית עם הודו, והצונחים בנמל האוויר של עזה. ביום ג' בבוקר אתה עף מעזה, וכבר ביום ד' אתה יכול לדרוך ברחובות בודפסט. המחירים: עד קהירו – 5 לא"י, עד בגדד – 20 לא"י, עד לונדון – 47 לא"י. את הפרטים בדבר תוכניות התעופה, המשתנות לעתים תכופות, יש לבקש במשרד הנסיעות, או לטלפן ישירות לנמל האוויר עזה, טלפון מס' 8…"

 

חיפוש דומה בארכיון לע"מ (לשכת העיתונות הממשלתית) מניב שתי תמונות מעניינות לא פחות: פתיחתם של בנק ושל סניף דואר ישראליים בעזה. היה זה בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת.