ב-3 בנובמבר 1934 דיווח "דבר" כי "מגדלור חדש יוקם על שפת הירקון מחוץ לאיזור תל אביב. מגדלור זה יהיה חדיש וכוח אורו יהיה חזק מאוד". כשנה לאחר מכן, ב-1936, החל המגדלור החדש לפעול עם פתיחתו של נמל תל אביב. בסוף השבוע – 77 שנה לאחר פתיחתו – הוא נפתח לציבור מחדש, לאחר שלא היה פעיל מאז שנות ה-60.

המגדלור של תל אביב, שנקרא גם 'מגדלור רדינג', נבנה על ידי הבריטים ב-1936 ותוכנן בידי אדריכל לא ידוע. הוא נבנה על גדות הירקון, באזור בו לימים נבנתה ארובת "רדינג" המפורסמת, על תל עתיק בשם תל כודארי, שמהווה את הנקודה הגבוהה ביותר באזור. תפקידו היה להזהיר אוניות מפני שרטונים.

30 שנה הוא שירת את נמל תל אביב. בימיו הראשונים זכה לביקור ממלכתי של הנציב הבריטי העליון סר ארתור ווקופ. ב-1966 הפסיק לפעול עם הפסקת פעילות הנמל. במשך עשרות שנים היה מוזנח ונטוש, אף שמגדלור היה סמלה הישן, היפה והצנוע של העיר העברית הראשונה.

רק לפני שנתיים, במקביל לעבודות בנייה ופיתוח נרחבות בנמל ובאזור רידינג, הוחל בשיפוצו של המגדלור. ראוי לומר מילה טובה לעיריית תל אביב, שמצאה לנכון לשקם, לשמר ולפתוח מחדש את המגדלור ההיסטורי. ייעודו המקורי, כמובן, כבר אינו רלוונטי – אבל רוח נעימה, מבט אל הים ותצפית לנמל תל אביב – הוא בהחלט מספק.

המגדלור של תל אביב ביום שבת האחרון

כך הוא נראה ב-1938. צילום: ספריית הקונגרס

צילום: ארכיון חברת החשמל

צילום: חנן פרנקל

המגדלור המוזנח – כך הוא נראה בשנים האחרונות

וכך הוא נראה היום, לאחר פתיחתו המחודשת

ועוד דבר

לצידו של המגדלור ניצב עוד "אתר" היסטורי קטן: עמוד שיש, שמנציח את צליחת הירקון ב-1917 בידי הבריטים. הגנרל ג'ון היל פיקד על המבצע במלחמת העולם הראשונה. חייליו חצו בנקודה הזו את המים, בדרכם לכבוש את העמדת הטורקיות. שני עמודי זיכרון נוספים מסוג זה קיימים באזור – אחד ב"כיכר היל" שבצפון הישן של תל אביב. השני ליד אטצדיון רמת גן.

האנדרטה לצליחת הירקון במלחמת העולם הראשונה