הציעו לכם לעבור לאופניים, שדלו אתכם לנסוע באוטובוסים או לקחת טרמפ עם השכן משה. אבל אתם מחוברים לאוטו שלכם ואי אפשר להפריד ביניכם. אז איך בכל זאת תחסכו בהוצאות על הדלק? טיפים לחיסכון בדלק
 
מד דלק cc-by-RaeA

1. אל תשתמשו בברקסים

לפעמים אין ברירה וחייבים לבלום. אבל רוב הבלימות החזקות הן מיותרות ומבזבזות דלק. למה? כי הבלימה קוטעת את המומנטום של הרכב ואחרי כל בלימה צריך להאיץ מחדש.

אתם מתקרבים לצומת והרמזור שנמצא במרחק של 150 מטרים מכם בוהק באדום. מה שעשיתם עד היום, בלי לחשוב, זה להאיץ עד למרחק של 10 מטרים לפני הצומת ואז לבלום. אפשר אחרת: להרים את כף רגל ימין מהדוושה כבר במרחק של 50 מטרים מהצומת ולתת למכונית לגלוש אל הרמזור בכוח התנופה. אם בינתיים התחלף לירוק, הרווחתם. אם לא, לטיפה קטנה של הבלם תספיק לעצירה מוחלטת. בלימה מינימלית לקראת כל עצירה היא הוכחה שהתאוצה קודם לכן לא הייתה מוגזמת או מיותרת.

אם לא תבלמו הנהיגה שלכם תהיה בטוחה יותר. זה יכריח אתכם להביט הרחק קדימה, לעומק הדרך, לחזות מראש מצבים. אתם מביטים קדימה. תשומת הלב והעירנות שלכם תגבר.

הטכניקה הזאת נכונה גם לפניות בעיקולים והשתלבות (זהירה) בצמתים. 

אפרופו בלימה, מכוניות היברידיות עושות שימוש באנרגיה של הבלימה לצורך טעינת הסוללות וחיסכון בדלק. אז אם יש לכם מכונית היברידית מותר לכם לבלום קצת. 

2. תנהגו יחפים

יחפים באמת או יחפים בהרגשה. המטרה היא לפתח עדינות ורגישות לדוושה. הלחץ של כך רגל ימין על דוושת הדלק צריך להיות מינימלי. דמיינו שמתחת לדוושה מונחת ביצה של יען. כל לחיצה מהירה או חזקה מדי תשבור את הביצה.  

נהגי מירוצים נועלים נעליים עם סוליות דקות שלא יוצרות חיץ מלאכותי בינם לבין הדוושות. תפעול מדויק של הדוושה הימנית משתלב מצוין עם טכניקת הבלימה המינימלית. נהיגה בכף רגל עדינה מביאה בדרך כלל לנהיגה איטית יותר. נהיגה איטית יותר חוסכת כמויות של דלק.

סגנון הנהיגה הוא המשתנה החשוב ביותר בסוגיית החיסכון בדלק. נהג פרוע יבזבז פי שניים דלק מנהג נתון. הנה תוצאות של ניסוי משנת 2008 – צריכת דלק וסגנון נהיגה.

3. כבו את המנוע

חברה של ההורים שלי, זה היה בשנות השבעים, הייתה מכבה את המנוע בירידות מירושלים כדי לחסוך בדלק. זה כמובן רעיון רע ומסוכן – בלי מנוע, לא פועל התגבור של ההגה ולא התגבור מערכת הבלימה וצריך להשקיע כוח מטורף ברגל כדי לייצר את הבלימה. מישהו אחר שאני מכיר היה גולש בירידות מירושלים לכיוון מודיעין בהילוך סרק (ניוטראל) כדי להשיג נהיגה חסכונית ומהירה בו זמנית – וגם זה רעיון לא מומלץ במיוחד.

מתי כן אפשר לכבות את המנוע? בפקקים וברמזורים אדומים אפשר וכדאי לכבות את המנוע. ובוודאי כשמחכים לחמות מחוץ למספרה. כשהפקק משתחרר, הרמזור מוריק והחמות יוצאת מהמספרה אז אפשר להניע. המיתוס שתהליך ההתנעה צורך כמות גדולה של דלק הוא רק מיתוס. מכוניות מודרניות רבות, מפיאט פנדה ועד מרצדס s קלאס, מדוממות אוטומטית מנוע בעצירה. קוראים לזה מנגנון "עצור וסע" (stop & start). ולא, זה לא מחסל תוך חצי שנה את המתנע (סטרטר) של הרכב. גם זה מיתוס.

צריכת הדלק בהמתנה במקום היא ליטר עד שני ליטרים בנזין בשעה. אם נהגתם 10 קילומטרים בפקקים בעיר ומתוך זה עמדתם במקום חצי שעה במקום. צריכת הדלק שלכם עלולה להיות 5-7 ק"מ לליטר במקום, נניח, 10 ק"מ לליטר.

ואגב, בבוקר כשאתם מניעים והמנוע קר אז צאו ישר לדרך (בעדינות). כל הרעיון הזה של לחמם את המנוע כבר לא רלבנטי למכוניות מודרניות. 

4. בחרו את המכונית הנכונה

אם אפשר אז עדיף לקנות מכונית חדשה. מכוניות מודרניות הרבה יותר חסכוניות בדלק בהשוואה למכוניות מיושנות.

במה לבחור? אפשר ללכת בשיטת העיניים הגדולות ואפשר לבחור משהו שמתאים באמת לצרכים. אם אתם נוסעים בעיקר בעיר אז למה לבחור ברכב כביש-שטח כבד ושתיין? אם אתם בעיקר בעיר אז קחו מכונית קטנה וקלה או היברידית – ההיברידיות מצטיינות במיוחד בעיר, שם באה לידי ביטוי היכולת לנסוע במצב חשמלי טהור (למשל טויוטה יאריס היברידית).

לעומת זאת, אם רוב הקילומטראז' שלכם הוא בינעירוני אז כדאי לשקול רכב עם מנוע דיזל. מנועי דיזל מודרניים עושים קסמים מחוץ לעיר – 18 ק"מ לליטר זה תוצאה שאפשר להגיע אליה בפועל עם משפחתית דיזל מודרנית כמו למשל רנו פלואנס דיזל.

שתי אופציות נוספות: א. תדלוק בגז פחמימני מעובה (ערכת הסבה מתאימה לרכב בנזין בלבד, מחירה כ-7,000 שקל, מחיר ליטר גז הוא כמחצית מחיר ליטר בנזין). ב. מכונית 100% חשמלית – בינתיים מדובר רק בפלואנס ZE של בטרפלייס.

5. כל הדברים הקטנים

מכירים איך זה באופניים כשהצמיגים לא מנופחים וקשה לדווש? זה ככה גם באוטו. הקפידו לנפח את הצמיגים למידה שמציין היצרן. שימו לב שהניפוח מתבצע כשהצמיגים קרים, כלומר אחרי נסיעה קצרה בלבד. אם אתם מנפחים צמיגים חמים (אחרי נסיעה של יותר מ-5 קילומטרים) אז הוסיפו 10-15% למידה שקובע היצרן (למשל 35 PSI במקום 30 PSI). התוספת באה לפצות על העלייה בלחץ הניפוח שמתרחשת עקב התחממות הצמיגים והתפשטות האוויר.

תעיפו את הגגון. לא צריך להסביר. וגם את המתקן של האופניים תחזירו למחסן. תרוקנו את הבאגאז' מכל השטויות והכניסו את הרכב למוסך לטיפול שוטף בזמן. חשוב במיוחד להקפיד על החלפה של מסנן האוויר.

בנסיעה עירונית אפשר לוותר על המזגן ולפתוח חלונות. בנסיעה בינעירונית חסכוני יותר לנסוע עם מזגן פועל מאשר עם חלונות פתוחים – שפוגעים באוירודינמיקה של המכונית. 

 לחוות דעת על כל דגמי הרכב, כולל צריכת דלק >> כבישים, חוות דעת רכב