המזהמים את ההליך המשפטי משליכים את חטאם על התקשורת כמו גם על הפרקליטות. למען הניקיון יש להגביל את מעורבותם של יחצנים בהליך המשפטי.

מיד אחרי הרשעתו של אהוד אולמרט, הופיע אחד מפרקליטיו, עו"ד אלי זהר, בפני סטודנטים ושוב תקף כדרכו בקודש את… התקשורת, אלא מה? התקשורת מזהמת את ההליך המשפטי, טען פרקליט הצמרת. הוא גם הציע להחמיר עם העיתונאים אשר מפרים את הסוב-יודיצה. האשמה דומה של זיהום ההליך המשפטי הוטחה גם על הפרקליטות כאשר שקלה על הסדר טיעון עם שולה זקן עוד לפני שהשופט דוד רוזן אמר את דברו. כנראה שיש מקור השראה אחד לשתי ההאשמות.

בפרפראזה על מאמר ידוע, התקשורת היא מפלטו של כל כושל. תקוף את התקשורת וזכית בכותרות. והתקשורת מתמסרת בקלות ובהנאה לכל מבקריה. מדוע? כי הביקורת מחמיאה לתקשורת ומעצימה את כוחה מעבר לכל פרופורציה. גם זו טקטיקת הגנה מוכרת – להשליך על הקטגור את חטאי הנאשם. כנראה, שאין גבול לציניות ולמניפולציה.

בסבב המשפטים הנוכחי הצטייד אהוד אולמרט כהרגלו בפרקליטי צמרת וביחצן, אשר היה מעין שומר ראש שלו.  גם בשנת 1997 הסתייע אולמרט במשפט החשבוניות הפיקטיביות בשירותיו של יחצן תמורת עשרות אלפי דולרים. זקני הפרשנים הפוליטיים טוענים אף שאולמרט הייה חלוץ המשתמשים ביחצן בהליך משפטי. הדבר לא הפריע לאותו יחצן להופיע ב"תיק תקשורת" כמליץ יושרו של הלקוח לשעבר ולתקוף את התקשורת.

שיתוף יחצן נועד כדי לנהל את המערכה בזירה התקשורתית וכן, לזהם את ההליך המשפטי. הרי יחצן עובד מול כתבים ומנסה להשפיע על הסיקור ועל האקלים הכללי. בכלל, עורכי דין מרבים להזין את התקשורת במידע חסוי, אם במישרין ואם באמצעות יחצנים, גם בשלבי החקירה. וכאשר משהו משתבש והפרסום מזיק ללקוחותיהם, הם אינם מהססים להתנכר למי שהדליפו ולתקוף אותם.

לא עם עיתונאים יש להחמיר בעניין סוב יודיצה, אלא עם יחצנים ודומיהם. הם המזהמים את ההליך המשפטי כאשר מחצינים אותו לזירה הציבורית. התוצאה אינה מובטחת מראש. כך במקרה של קצב וכנראה גם הפעם. מי שיש לו חמאה על הראש, שלא ייצא לשמש.  

*

כמי שלימד ופרסם שנים רבות על יחסי חליפין בין פוליטיקאים לבין אנשי תקשורת, פרשת הולילנד מספקת דוגמאות מרתקות ומדאיגות כאחד;

  • יחסים דואליים עם התקשורת משתלמים: לא במקרה צוות ההגנה השתלח על התקשורת כמזהמת את ההליך המשפטי. הנהג לנהל יחסים כפולים עם תקשורת צרוב בקריירה הפוליטית של אהוד אולמרט. בצד פרלמנט העיתונאים הבכירים שכרכרו ועדיין מכרכרים סביבו, הנאשם # 8 ניהל יחסי עימות נמרצים עם התקשורת המקומית, וכנראה גם במידה רבה יעילים. ראש עיריית ירושלים וצוות עוזריו לא חסכו שבטם מהעיתונים המקומיים, בעיקר כל העיר, אולי כמגן להתנהלות העבריינית. 

  • אמצעי התקשורת כמתווכים. לפני למעלה מעשרים שנה פרסמתי עם חיליק לימור ספר בו המשלנו את אמצעי התקשורת למתווכים בין הציבור לבין נציגיו. עורך עיתון גדול אכן תווך, ותמורת שכר חודשי של 1,500-2,000$. אך הפעם תיווך בין עד המדינה לבין הרשויות.

  • השפעת התקשורת: מו"ל העיתון של המדינה מחובר לאחת הדמויות בפרשת הולילנד כאשר העיתון על העורכים והעיתונאים הבכירים מאתרגים לאורך כל המשפט את הנאשם המרכזי.

  • שמירת מרחק בין עיתונאים לבין פוליטיקאים: מרחק מה ממקורות המידע דרוש וחיוני לעיתונאים על מנת להיטיב לסקר, כך מלמדים. אלא שבחברה קטנה כמו בישראל כנראה קשה לעמוד בתנאי זה. הנה עיתונאים בכירים מתגאים בקשרי חברות עם אהוד אולמרט לאורך שנים. אחדים אף הרחיקו לכת, למשל יו"ר רשות השידור לשעבר, יצחק לבני, ודקלמו מול המצלמות את דף המסרים היחצני וביקרו את פסק הדין, המבוסס על תחושות. דף מסרים הוא רשימה מוכנה מראש עם הנחיות כיצד להתייחס לסוגיה מסוימת, למשל דף המסרים המזויף בפרשת הרפז.

  • פוליטיזציה ברשות השידור: רק אחרי שקראתי את הכרעת הדין, ובאיחור של למעלה מעשור, הבנתי מדוע לשכתו של אריק שרון העדיפה בחודש אוקטובר 2002 למנות את אברהם נתן כיו"ר רשות השידור. והנה מה שכתב השופט על מי שהיה נציב שרות המדינה ומילא שורה של תפקידים ציבוריים ומכובדים, "אברהם נתן התייצב בבית-המשפט כמי שגמר אומר שלא להאיר התמונה העובדתית שנתרחשה לנגד עיניו, גם במחיר אי אמירת אמת בעדות בבית-משפט".

  • התקשורת אינה יודעת או אינה מספרת הכל: עיתונאים אינם יודעים הכל או אינם מספרים את כל מה שיודעים. קוראים ותיקים ודאי ייזכרו שד"ר יוסי אולמרט היה לפני שהסתבך בשוק האפור כוכב תקשורת. הוא היה פרשן מבוקש, לענייני סוריה ולכדורגל. מסתבר שאפשר לנהל חיים כפולים גם תחת זרקורי התקשורת.

 

פסוקו של פוסט

לנוכח משבר הפרינט מעודד לגלות מגזין חדש לילדים בשם מכתבים מג'ולי. ג'ולי היא ילדה מטיילת ברחבי העולם ושולחת גלויות בכל גיליון מארץ אחרת. בגיליון הראשון מתפרסמות מעין גלויות דמויות חידות, תשבצים ומשחקי חשיבה של ג'ולי מאיטליה, ובהמשך גם מצרפת ומברזיל. רעיון מקורי למתנה לחג.

לרכישה ברשת סטימצקי ובאתר של כתב העת http://www.lettersfromjulie.com/.

הזמנות בטלפון 058-5454448.

חג אביב נעים לכל קוראי הבלוג והמגיבים!