"האיש שאינו מפחד משום דבר הגיע לערוץ שאינו מפחד משום דבר". זה הייה הפרומו להשקת תכנית כלבוטק בערוץ 10.

מניין הגיעה כלבוטק לערוץ 10?

לפני למעלה מעשור כאשר כיהנתי בוועד המנהל של רשות השידור העסיקה כלבוטק דיון על זליגת מותגים מהטלוויזיה הכללית לערוצים מסחריים. גם התכנית פופוליטיקה נהגתה ומשודרת עד היום בערוץ 1. בעידן של טלוויזיה מסחרית יש למותג ולפורמאט ערך כספי רב. באותו דיון נמתחה ביקורת על קברניטי הרשות שלא השכילו להגן על הנכס הרוחני של רשות השידור.

מעט היסטוריה, וקוראים מתבקשים להשלים פרטים ואף לתקן.

נדמה שתכנית כלבוטק הושקה לראשונה בשנת 1974 בטלוויזיה החד ערוצית דאז. במקורה הייתה זו תכנית צרכנות בהנחייתו החביבה של דניאל פאר. באחד משיאי התכנית ביקש דניאל פאר את הצופים לכבות את נורות החשמל המיותרות בבית והדגים כיצד מד הצריכה הלאומית של החשמל יורד. בתכנית אחרת לימד המנחה כיצד להשוות בין מארזי נייר טואלט לפי אורך הגליל ומשקל החבילה.

 

עקב שליחות בחו"ל, העביר דניאל פאר את שרביט ההנחיה, תחילה נדמה לאריה אורגד, ובהמשך לרפי גינת. בשל עיצומי טכנאים אשר סירבו לשדר את כלבוטק, ואולי סיבות נוספות, עזב רפי גינת את רשות השידור. לימים כאשר התחדשה התכנית בערוץ 2 הצעיר, היא נשאה לזמן מה את השם כלבודק וחזרה לשמה המקורי בזכות הסדר. פרטי ההסדר טרם ידועים לי ואשמח אם יש מי שיכול להשלים. 

ייאמר שכבר באותה עת קברניטי רשות השידור גילו אזלת יד ולא השכילו להמשיך בהפקת תכנית צרכנות כיאה לשידור ציבורי, תכנית שבאמת לא תפחד מאף מפרסם, תכנית שתעסוק אמנם בצרכנות, בתאגידי מזון ופיננסים, תכנית שתניף את דגל הצרכנים ושל הצרכנות הנבונה מול ענפי התעשייה הריכוזיים וגלגלי הביורוקרטיה.

לימים כאשר שהיתי באנגליה גיליתי אולי את המקור של כלבוטק בגלגול הראשון. עד היום משודרת בבי בי סי תכנית צרכנות בשם Watchdog, כלב שמירה, בהנחייתה של אן רובינסון השנונה שאמנם אינה פוחדת לנעוץ סיכות בכל מי שנקרה בתכנית. כך, השבוע מטפלת התכנית בהבטחות השווא של חברות סלולריות ובשיטות התחמקות של חברות התעופה מלפצות נוסעים.

כלבוטק התגלתה כתכנית מצליחה במבחן הרייטינג בערוץ 2, ואולי גם בערוץ 10, ולא במקרה. בשבוע הראשון עם תחקיר השמן, כלבוטק צברה רייטינג של 21% וירדה בשליש לכ-14% בשבוע השני באכסנייתה החדשה. מה יקרה אם התכנית תמשיך לאבד גובה? האם מנהל הערוץ יוכל לשנות את השיבוץ, לרבות פגיעה במגיש התכנית?

הביקורת השכיחה שבה ומציינת שהתכנית בגלגולה הנוכחי חזקה על חלשים. רב התחקירים עוסקים בדגי רקק או/ו בגופים שאינם מסוגלים לפרסם בטלוויזיה. מערך שלם של תחקירנים, מעקבים, מצלמות מושקע כדי לחשוף אותם מאחזי עיניים, רמאים, גנבים, ודומיהם. ממש להרוג זבובים בתותח.

וזהו בדיוק סוד הרייטינג של כלבוטק. לעומת תכניות תחקיר דומות, למשל שומר מסך של אמנון לוי, הסיפורים בכלבוטק מגרים יצרים, מעוררים אמוציות, הם נמרחים עם עיטור מוסיקלי דרמטי על פני זמן יקר, עם הפסקות פרסומת כמובן, והעיקר הם מספקים לצופים סוג של קתרזיס. הרעים והסוטים נחשפים ובאים על עונשם לפני המצלמה, לאו דווקא באותה תכנית. בדרך כלל, המנחה חורץ את גורלם במילה אחת – קומבינטור. קומבינה היא המילה המרכזית בכל תכנית, ואולי אף חלק מרוח המפקד, מתפיסת שידור והנחייה לשדרים אחרים בערוץ 10. וזה מה שמופיע תחת ערך כלבוטק בויקיפדיה. . 

"כניסתו של גינת בשנות השמונים הביאה לתוכנית סגנון חדש בעל גוון תוקפני, ויש אומרים בוטה… בקולו הרועם ופניו חמורות הסבר מעניק גינת מימד דרמטי לתחקירים, ותוקף את גיבוריהם בשאלות נוקבות הגורמות להם במקרים רבים להתפתל באי-נוחות מול המצלמה."

כך הייתה תכנית צרכנות לתכנית בידור יצרית, לעיתים אף צהובה, אך לא חפה ממשמעויות חברתיות ופוליטיות, בייחוד בעידן של מחאת ההמונים.

נראה, שיותר מכל התכנית מנחילה לצופים תמונה מקוטבת של החברה. הכל בסדר, הממשלה, הביורוקרטיה, התאגידים. הסטייה מן הנורמה היא מופרטת והיא נחלתם רק של מספר קומבינטורים ומעשי עוקץ בלתי נסלחים של בודדים.

למעשה, מנציחה כלבוטק את הסדר החברתי הקיים, ולו רק משום שהיא מגוננת על החזקים, שהם הטובים, ומפנה את תשומת לב הציבור, הביקורת והתסכולים המצטברים לעבר אותם בודדים שסרחו מדרך הישר, שהם הם התפוחים הרקובים. הם ולא הרשויות ואילי ההון חומסים זקנים, נכים, ניצולי שואה וחסרי ישע.

אם תרצו, התכנית כלבוטק אכן חושפת מאחזת עיניים אשר עוקצת דורות של צופים, הלא היא הטלוויזיה המסחרית.  

 פסוקו של פוסט

לרגל חנוכת היכל התרבות המחודש של התזמורת הפילהרמונית הישראלית וכפיצוי על השינוי של הרגע האחרון בתכנית, הנה הסימפוניה הראשונה של מאהלר בביצוע הפילהרמונית של וינה בניצוחו של ליאונרד ברנשטיין.

55 דקות של הנאה צרופה.