מסע יחצני מתוחכם עלול להתברר כבומרנג, במיוחד כשהוא בנוי על מניפולציה צינית ברגשות.

הטסים לאחרונה באל על ודאי נחשפו בעל כורחם לשני מיזמי יח"צנות, אחד לפני ההמראה והשני לפני הנחיתה. ממש מלאכת מחשבת של יחצן יצירתי. כשהנוסעים חגורים במושביהם לקראת ההמראה, ממש קהל שבוי, ולאחר שצפו בסרטון על הוראות בטיחות, מופיעים פניו החייכניים של מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, בסרטון תדמית הכי בבית בעולם.

לאחרונה, הולך ומתפשט הטרנד היח"צני, הארגון זה אני: ראש הארגון מפרסם, ויותר מזה, גם מתפרסם ועושה לעצמו על חשבון הארגון. לכאורה, הפרסונליזציה של הארגון הינה טקטיקה יח"צנית יעילה. היא מקלה על הלקוחות להזדהות עם הארגון אשר נותר בדרך כלל מופשט ואנונימי. גם הלקוחות חשים מוחמאים שבעל הבית יורד ומדבר אליהם במישרים ובגובה העיניים.

אפשר ורמי לוי הוא אחד הבולטים בטרנד היח"צני הנוכחי. לא רק שהוא הפרנזטור האולטימטיבי של הרשת שבבעלותו אלא אף שמו חקוק בה. בעקבותיו הלכו גם מתחרים אחדים, למשל גיא פרוביזור, מנכ"ל עדן טבע מרקט. מספר ראשי ערים, למשל רון חולדאי, יונה יהב או מרים פיירברג, מרבים להופיע בתשדירי תדמית וכבר זכו לטיפול בארץ נהדרת. שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מככב מדי ערב בתשדירי טלוויזיה. וכעת מצטרף למועדון מנכ"ל ופרזנטור גם אליעזר שקדי באל על.

לעיתים, היח"צנות משתלמת ונועדת לחפות על טיב השרות/המוצר; מעין פחות שירות – יותר יח"צנות. כאשר חשים הכי בבית בעולם גם נוטים להשלים עם כל החסרונות האחרים בטיסה ומסביב לה; צי מטוסים ישן, התייקרות במחירי כרטיסים, פיחות ברמת השירות במהלך הטיסה כמו גם מערכת בידור אנלוגית מיושנת ולא דיגיטלית, כברב חברות התעופה בעולם.

המיזם היח"צני השני מתנהל כפינלה מוחץ של הטיסה לפני הנחיתה. לא פשוט לבקר אותו. שכן, המדובר במבצע שנערך מזה שנים של איסוף מטבעות נותרות בסיום הטיסה מטעם אל על עם בנק הפועלים לטובת אלו"ט, האגודה הלאומית לילדים אוטיסטיים  ועלה, בית לאנשים בלתי רגילים. המבצע מבורך כשלעצמו ולו רק משום שהוא עשוי לעורר תודעה ציבורית לילדים המיוחדים ולדואגים להם מדי דקה ומדי שעה. לפי פרסומים עיתונאים, יו"ר מועצת המנהלים של אל על, איזי בורוביץ, הוא גם יו"ר אלו"ט. בצדק עלולים ארגונים דומים, למשל עמותת חיים לילדים חולי סרטן, איל"ן או מיח"א, לקבול על הפלייה לרעתם.

אבל מדוע המבצע של אל על נערך דווקא עם בנק הפועלים ולא עם בנקים נוספים ואחרים? רמז, חפשו מיהו היחצ"ן המשותף של אל על ובנק הפועלים. רמז נוסף. אולי תמצאו אותו במשדר הטלוויזיה החדש, הכוכב הבא. מילא. אלא שהמבצע נודף ניחוח יחצ"ני, ואולי אף ציני. גם הצפייה בסרטון הבא אינו מסיר את החשד שהמדובר במיזם יח"צני.

אין זו פעם ראשונה שנולד שיתוף פעולה בין שני לקוחות של אותו יח"צן. בצירוף מקרים נדיר אל על חברה לרשת הספרים סטימצקי, לקוחה של אותו יחצ"ן בלתי נלאה, בתחרות כתיבת סיפורים בזמן הטיסה.

מה מונע משרי אריסון להפריש מעמלות הגבוהות בבנק הפועלים ולתרום לרווחתם של ילדים אלה ואחרים ללא גזירת קופון תדמיתי? יהיה המניע כאשר יהיה, נראה כי המבצע מתנהל על חשבון השרות התקין לנוסעים. ושוב כאשר הכי בבית בעולם, שוכחים כי פעם דיילים חילקו לנוסעים לפני הנחיתה ממחטות לחות, מים וסוכריות כדי להקל על הלחץ באוזניים. כיום, ועם סגל מצומצם, הדיילים עסוקים באיסוף מעטפות עם מטבעות נותרות לתפארת תדמיתם של אל על ובנק הפועלים.

*******

והערה לסיום, ניסינו לברר מהו היקף התרומות השנתיות במסגרת המבצע והאם בנק הפועלים תורם גם בעצמו לארגונים אלה? ניסינו ולא הצלחנו לקבל תשובה עד פרסום השורות.

איך כותבים בואינג בלועזית?

גם זאת לחובתה של חברת התעופה הלאומית. בתשדיר התדמית על צי המטוסים, הכיתוב של בואינג בלועזית הינו Boaing במקום Boeing. בסיום התשדיר, החל מדקה 4:00, המטוסים כבר נהיו "טנקים לצפייה"… Tanks for watching.

על פי הכיתוב המרושל – אכן הכי בבית בעולם.

פסוקו של פוסט

יש גם דרך נוספת, וחפה מחשד לגימיק יח"צני, לעורר אמפטיה לילדים בלתי רגילים; למשל, הפקת סדרת טלוויזיה מצוינת פלפלים צהובים.