כשלאדם נכה בא לצפות בסרט קולנוע מחוץ לבית, רצוי שהוא יבדוק היטב באיזה אולם קולנוע הסרט מוצג ומהם תנאי הצפייה. כיום אפשר למצוא בתי קולנוע רבים הנגישים לנכים בכיסא גלגלים ולמי שמתקשה בהליכה, אבל אני לא מכירה בתי קולנוע שמכירים בכך ש"נגישות" לנכים היא גם צפייה בסרט במרחק סביר מהמסך, חוץ מסינמה סיטי גלילות. רוב האולמות שם נבנו בחשיבה חכמה לנכים ומתוך הכרה בצורכיהם המיוחדים. ישנן כניסות מיוחדות לנכים המובילות לשורה חמישית, שישית או שביעית ויותר. הנכה מתמקם עם הכיסא שלו בקצה השורה ויושב לצד המלווה, אלא אם כן הוא בוחר לעבור לכיסא שבאולם. 

צפייה בסרט בסינמה סיטי גלילות היא חוויה מיוחדת. אפי ואני מרגישים שם תמיד VIP (למרות שאולם ה-VIP שם לא מותאם כלל לנכים). בכל פעם שאנחנו בוחרים בסרט מסוים, אנחנו מתקשרים לנייד של מנהל המשמרת התורן, הוא מודיע לקופאית שתתקשר אלינו, וכעבור כמה דקות היא מתקשרת ומזמינה לנו שני כרטיסים עם הנחת נכה.
כשאנחנו מגיעים לקופה (ישנה קופה מיוחדת לנכים שהכניסה אליה והיציאה נוחות), אנחנו לוקחים את הכרטיסים ומגיעים לפתח הראשי לקראת הכניסה לאולמות, שם מחכה לנו סדרן שמוביל אותנו לכניסה מיוחדת לאמצע האולם ללא מדרגות (לפעמים היא דרך מעלית קטנה מיוחדת, או בחוץ, מסביב). בחלק מהאולמות יש כיסאות נשלפים. הם מוציאים אותם מבעוד מועד כך שנוצר משטח ישר שאפשר לעמוד עליו עם כיסא הגלגלים לצד שורת הכיסאות באולם. עכשיו כל שנותר הוא לקוות שהסרט לא יהיה מכה, אלא אם כן במסגרת הפשרות שעושים בזוגיות אני מסכימה לצפות בסרט שאפי בחר, ואז גורלי נחרץ מראש. 
כשהסרט נגמר מגיע סדרן ומלווה אותנו החוצה ליציאה.
שירותי הנכים מרווחים מאוד, אבל כמו בשירותי נכים רבים הם לא נוחים ואין בהם מודעות למגבלות, לקשיים ולצרכים המיוחדים של נכים. האסלה נמוכה מדי (פעם עשיתי טעות ויצאתי באמצע הסרט לבד. חשבתי שאסתדר בשירותים, אבל לא יכולתי לקום מהאסלה הנמוכה והנייד של אפי היה על "שקט"), וממוקמת בצד באופן לא נוח, אבל חוץ מזה, בסינמה סיטי גלילות כולם תמיד חייכנים ומסבירי פנים, אדיבים, מקסימים, נכונים לעזור – אמריקה.

 

אולם 9 בסינמה סיטי גלילות שבו מוקרן הסרט "המטרה: הבית הלבן". הצפייה לנכים היא משורה 9 ו-11

אולם 9 בסינמה סיטי גלילות שבו מוקרן הסרט "המטרה: הבית הלבן". הצפייה לנכים היא משורה 9 ו-11

אולם 12 בסינמה סיטי גלילות שבו מוקרן הסרט "חיים טובים יותר". הצפייה לנכים היא מהשורה החמישית

אולם 12 בסינמה סיטי גלילות שבו מוקרן הסרט "חיים טובים יותר". הצפייה לנכים היא מהשורה החמישית

בזמן האחרון יש צרימות בגן עדן. אנחנו בוחרים סרט, ואז מתברר שהוא מוקרן באולם שבו הצפייה לנכים קרובה למסך. אמנם זה לא בשורה הראשונה כמו בסינמה סיטי בראשון או בבתי קולנוע אחרים המתיימרים להציג את עצמם כנגישים לנכים, אבל זה בכל זאת קרוב מאוד. "המוצא האחרון" – שורה שנייה. "הקריאה" – שורה שנייה. לפני כשנה כשזה קרה לנו בסינמה סיטי גלילות, מנהלי המשמרת הכירו בעגמת הנפש והזמינו אותנו לסרט אחר ולקפה ועוגה. זה לא היה הסרט שרצינו בו, אבל המחווה והכוונה הטובה ריגשו אותנו והיו פיצוי מנחם.

כששוחחתי בטלפון עם מנהל המשמרת התורן על הבעיה בצפייה מהשורה השנייה, הוא טען שיש אנשים שאינם נכים הבוחרים לשבת בשורות האלה. כן, כשהסרט פופולרי והתפוסה מלאה וחשוב לאותו אדם לצפות בסרט הזה באותו יום, הוא יתפשר ויהיה מוכן לשבת בשורה השנייה, אבל כנכה אין לי אפשרות בחירה ועליי לשבת בשורה השנייה של האולם שבו מוצג הסרט הזה בכל יום ובכל שעה.   

אולם 2 בסינמה סיטי גלילות שבו מוקרן הסרט "הקריאה". הצפייה לנכים היא מהשורה השנייה

אולם 2 בסינמה סיטי גלילות שבו מוקרן הסרט "הקריאה". הצפייה לנכים היא מהשורה השנייה

אתמול החלטנו להגיע באופן ספונטני לסרט "המקום בתוך היער". "הישיבה היא בשורה מס' 2", הודיעה לי הקופאית. מה? שוב שורה 2? מה קורה כאן לעזאזל? "את רוצה שנבדוק ביחד איזה סרטים יש באולמות נגישים?" היא שאלה אותי. נראה היה לי מוזר שהיא מתאימה לי את הסרט לפי האולם. אני לא אלך לאיזו קומדיה אמריקנית רק בגלל שהיא מוצגת באולם שבו אפשר לצפות במסך ממרחק סביר.

נתי, מנהל המשמרת, הגיע. בחור מקסים וחביב שהבין מיד שיש כאן בעיה שיש לפתור אותה, והוא עשה כמיטב יכולתו, בראש גדול. מכיוון שבינתיים הסרט כבר החל, חיפשנו סרט אחר. "מחסל מקצועי", החלטנו, עם פיפטי סנט ורוברט דה-נירו. הצפייה היא מהשורה השלישית – גם קרוב מאוד, אבל זה טוב יותר מהשורה השנייה. נתי הזמין אותנו לקפה. אפי קיבל את ההזמנה, אני נמנעתי כדי שלא אצטרך להשתמש בשירותים יותר מפעם אחת, שהתישה אותנו לגמרי. הסרט שנצפה בו, כך הבנו, יהיה בחינם. יפה, אבל אז נכנסנו לוויכוח פילוסופי. אמרתי לאפי שאם נגלה שהשורה השלישית קרובה מדי למסך, אין לי בעיה שהוא יצפה בסרט בשורה מרוחקת יותר. אפי לא הסכים. "לפחות שאחד מאיתנו ייהנה", אמרתי לו, אבל הוא סירב לכך בתוקף. חמוד.

ב-19:30 שני הגיעה וליוותה אותנו לכניסה המיוחדת לאולם 17 שבו הוצג "המחסל". הפרסומות כבר החלו. אף אחד לא ישב בשורות הראשונות. בצד הכיסאות שבשורה השלישית הוסרו שלושה כיסאות נשלפים כדי שאשב בכיסא הגלגלים לצד הכיסא הרגיל שאפי היה אמור לשבת בו. זה היה קרוב למסך. ניסינו לעלות במדרגה לשורה החמישית, אבל עם כיסא הגלגלים הממונע זה היה בלתי אפשרי. החלטתי לנצל את הרווח שנפתח בשורה השלישית ולעבור ממנו לכיסא רגיל באמצע השורה הרביעית מול המסך. אפי נתן לי יד ומשך אותי למצב של עמידה. עכשיו צריך להתקדם בזהירות לכיסא הרגיל. חתיכת מבצע. עשיתי צעד אחד והרגשתי שהמכנסיים עומדים לנשור ממני. לסבל יש יתרון, רזיתי בחודשיים האחרונים והמכנסיים קצת גדולים עליי. זה מורגש רק במעברים – כשאני יושבת זה בסדר. האולם היה מואר. ידעתי שכל העיניים נעוצות בי, זה הרבה יותר מעניין מהפרסומות. "המכנסיים נופלים לי", נפלט לי. לפתע אפי עזב את היד שלי כדי להרים לי את המכנסיים, ואז זה קרה. נפלתי על הכיסא הרגיל כשהמכנסיים שלי למטה. 

אולם 17 בסינמה סיטי גלילות שבו מוקרן הסרט "מחסל מקצועי". הצפייה לנכים היא מהשורה השלישית. ניסיתי לעבור מהמקום הריק שנוצר בצד השורה השלישית (לאחר שהכיסאות הוצאו) לכיסא בשורה הרביעית

אולם 17 בסינמה סיטי גלילות שבו מוקרן הסרט "מחסל מקצועי". הצפייה לנכים היא מהשורה השלישית. ניסיתי לעבור מהמקום הריק שנוצר בצד השורה השלישית (לאחר שהכיסאות הוצאו) לכיסא בשורה הרביעית

זהו, נקבעה עובדה בשטח. אם אני קמה מהכיסא כדי להרים את המכנסיים, כולם רואים את הישבן שלי. הרגשתי שאני משתגעת. כעסתי על אפי ועל עצמי שהערתי על המכנסיים. שכחתי שהוא כמו המזכירה שולה מ"נוח רב מוח" מ"זהו זה" השומטת את כל מה שיש לה ביד באחת כשספי ריבלין הבלש אומר לה "שולה, עזבי הכל ורשמי הפרטים". הפרסומות נמשכו, אפי ואני רבים, אני יושבת בתחתונים בחוסר אונים מוחלט, מרגישה מטופשת ומרומה. כשהפרסומות יסתיימו ויהיה חושך אקום, ארים את המכנסיים ואעוף מכאן. כמה אפשר לסבול בשביל סרט מסריח? רתחתי מעצבים, רציתי להקים מהומות נגד אפי וכל העולם והאולם, אבל מה אני שווה עכשיו כשאני תקועה עם המכנסיים למטה?

לא היתה ברירה. המתנתי בשתיקה. נזכרתי ביום האתמול, כשהצטרפתי למפגש שהמטפלת שלי הוזמנה אליו על ידי אחת העובדות הזרות שחגגה את יום הולדתה. זוהי קבוצה של כעשרה עובדים זרים שמטפלים בקשישים בשכונת יד אליהו בתל אביב. כשהגעתי לשם הקשישים היו ישובים בכיסאות הגלגלים שלהם זה לצד זה בשורה ישרה כמו חיילים. לא היה קשר ביניהם, הם לא דיברו עם אף אחד או זה עם זה, וצפו במתרחש במבט זגוגי. כאב לי כשראיתי אותם. יום אחד אולי גם את תהיי ככה, אז בינתיים תחיי את החיים. קשה לך, כן, אבל את חיה. את צוחקת, את מתרגשת, את בוכה, את נאבקת, את אוהבת, את נאהבת, את סובלת, את צועקת, את צורחת, את מתחרפנת – את חיה. אז תעריכי את זה ותשבי ככה עם המכנסיים למטה ותסתמי את הפה.

אז הערכתי את זה וישבתי ככה עם המכנסיים למטה וסתמתי את הפה. כשהאור כבה והסרט החל, לא הצלחתי לקום. זאת היתה משימה קשה מדי לשני אנשים נכים. נאלצתי לצפות בסרט כשאני קופאת מקור מהמזגן, משתדלת להתרכז בדמותו של פיפטי סנט המטריף.

הסרט נגמר. מוחמד, מנהל המשמרת, הגיע לאולם. הוא נדהם למצוא אותי ישובה בתחתונים. חיכינו עד שכל הצופים עזבו את האולם. "תקרא למישהי", ביקשתי ממנו. הסדרנים הגברים יצאו מהאולם והמנקים התבקשו לחכות בחוץ. אפי עזר לי לעמוד והבחורה הרימה לי את המכנסיים. אט אט עברתי לכיסא. סוף סוף התיישבתי. חשבתי שהכל הסתיים אבל אז אפי מעד ודרך עליי. הייתי עם מכנסיים אבל בלי נעליים, לצורך המעבר, וזה כאב מוות, אבל שתקתי.

כשסיפרתי למוחמד מה קרה הוא הצטער על כך מאוד. הרגשתי שאכפת לו. "אתם רוצים לשתות משהו?" הוא הציע. אפי לקח מיץ, אני נמנעתי, כמובן. מוחמד אמר לי שאילו ידע שזה מה שקרה הוא היה עוצר את הסרט באמצע כדי שארים את המכנסיים. כשהוא אמר את זה רציתי להגיד לו שעם גישה כזאת אני מוכנה להיות עוד שעה וחצי עם המכנסיים למטה, אבל חששתי שהוא ואפי יפרשו את זה לא נכון וסתמתי את הפה.

"זהו, זה מאחורינו", אפי אמר לי כשיצאנו משם כאילו אנחנו אחרי טיפול שיניים. אכן, אלא שאחורינו סבלו מאוד. 

אולם 19 בסינמה סיטי בראשון לציון שבו מוקרן הסרט "מחסל מקצועי". בכל האולמות הצפייה לנכים היא מהשורה הראשונה. אף שהבניין חדש ונבנה אחרי סינמה סיטי גלילות, אין בו כל חשיבה לנכים.

אולם 19 בסינמה סיטי בראשון לציון שבו מוקרן הסרט "מחסל מקצועי". בכל האולמות בראשון הצפייה לנכים היא מהשורה הראשונה. אף שהבניין חדש ונבנה אחרי סינמה סיטי גלילות, אין בו כל חשיבה לצורכיהם של נכים.

אולם 6 בסינמה סיטי בראשון לציון שבו מוקרן הסרט "המקום בתוך היער". הצפייה לנכים היא מהשורה הראשונה. אולם 6 בסינמה סיטי בראשון לציון שבו מוקרן הסרט "המקום בתוך היער". הצפייה לנכים היא מהשורה הראשונה.

אולם 6 בסינמה סיטי בראשון לציון שבו מוקרן הסרט "המקום בתוך היער". הצפייה לנכים היא מהשורה הראשונה.

אולם 20 בסינמה סיטי בראשון לציון שבו מוקרן הסרט "הקריאה". הצפייה לנכים היא מהשורה הראשונה.

אולם 20 בסינמה סיטי בראשון לציון שבו מוקרן הסרט "הקריאה". הצפייה לנכים היא מהשורה הראשונה.

 

"דגש מיוחד ניתן ברשת yes PLANET לכל סידורי הנכים בהתאם לחוק ומעבר לכך. שלושת בתי הקולנוע ברשת, שעומדים בכל התקנים הקיימים, מאפשרים נגישות מלאה לנכים בכסאות גלגלים". גם ביס פלאנט, כמו בסינמה סיטי בראשון, המשמעות של "נגישות" לנכים היא גישה בלבד. הצפייה היא מהשורה הראשונה, צמוד למסך, ולכן אני לא יכולה לצפות שם בסרטים ביחד עם אפי וילדיו. כך גם ברב חן בקניון גבעתיים.

"דגש מיוחד ניתן ברשת yes PLANET לכל סידורי הנכים בהתאם לחוק ומעבר לכך. שלושת בתי הקולנוע ברשת, שעומדים בכל התקנים הקיימים, מאפשרים נגישות מלאה לנכים בכסאות גלגלים". כמו בסינמה סיטי בראשון, גם ב"יס פלאנט" בקניון איילון ברמת גן, הסמוך למקום מגורינו, המשמעות של "נגישות" לנכים היא גישה בלבד ולא הנאה ואיכות הצפייה. הצפייה היא מהשורה הראשונה, צמוד למסך, ולכן אני לא יכולה לצפות שם בסרטים ביחד עם אפי וילדיו. כך גם בקולנוע "רב חן" בקניון גבעתיים הסמוך למקום מגורינו.

___________________

10.11.13: היום שוחחתי עם מנכ"ל סינמה סיטי, מר אבי אדרי. אדרי הסביר שחלק מהאולמות בסינמה סיטי גלילות הם ישנים ובבנייתם היו אילוצים הנובעים מכך שהמקום נבנה על מגרשי חניה. באשר לסינמה סיטי בראשון לציון, המקום נבנה תוך חשיבה מלאה לנכים. המושבים המיועדים לנכים ממוקמים אמנם בשורה הראשונה, אך השורה הראשונה ממוקמת רחוק מהמסך, בדומה למרחק של שורה חמישית באולם רגיל. אדרי הוסיף והציע שבמקרה שבו אני (ואני מניחה שהוא התכוון גם לכל נכה אחר) מעוניינת לצפות בסרט בסינמה סיטי גלילות והסרט מוקרן באולם שבו הישיבה קרובה למסך, אני יכולה להתקשר אליהם והם יעבירו את הסרט לאולם אחר ביום שיוסכם עליו.