מתנות לחג האהבה: שניים של דיוויד לינץ', והחדש של טינה פיי ופול ראד

סוף השבוע הנוכחי היה גדוש בכותרות קולנועיות: פסטיבל ברלין ננעל עם פרס "דב הזהב" לסרט ' Child's Pose (והסרט הישראלי "רוק בקסבה" של יריב הורוביץ זכה גם הוא בפרס מטעם הפדרציה הבינלאומית לקולנוע ארט-האוס), ההמשכון החדש בסדרת "מת לחיות" כבש את צמרת שוברי הקופות בארה"ב, ואתר הסטרימינג האמריקאי Hulu החליט להעניק לגולשים מתנה מקסימה ליום האהבה ומאפשר גישה חינמית לכל סרטי "מהדורת הקריטריון" המהוללת (במילים אחרות, אם אתם בארה"ב אתם יכולים לראות ללא תשלום קלאסיקות כמו "אישה תחת השפעה", "שבעת הסמוראים", "זמנים מודרניים" ועוד ועוד – עד יום ראשון בערב).

אבל הידיעה המרגשת ביותר מהסופ"ש האחרון הגיעה דווקא מכיוון בלתי צפוי – דיוויד לינץ', אחד הבמאים החביבים עלי. מאז "אינלנד אמפייר" שיצא ב-2006, לינץ' לקח קצת הפסקה מסרטים ופנה לכל מיני פרויקטים אחרים, ובהם בימוי קליפים, הקלטת מוזיקה ובימוי סרטים קצרים ופרסומות. לפני כמה ימים הוא העלה לאינטרנט סרט קצר בן שמונה דקות בבימויו, Idem Paris. כמו רוב מכלול עשייתו של לינץ', שמצטיין בבריאת עולמות סוריאליסטיים, הזויים ומהפנטים, גם הסרט הזה הוא לא בדיוק "בידור להמונים", כמו שאומרים. זו יצירה תיעודית שעוקבת אחרי תהליכי ההדפסה של יצירות אמנות בסטודיו הפריזאי רב-המוניטין Idem Paris – חלל רחב ממדים עם תקרת זכוכית שעשרות עובדיו התמחו במשך עשרות שנים בטכניקת הליתוגרפיה (הדפס אבן).

התוצאה היא דיוקן תיעודי קצר בשחור-לבן שבו ניתן לעקוב אחרי המפגש החד פעמי בין מרכיבי היצירה השונים: האבן, הנייר והצבע. לינץ' עצמו כתב כי הרעיון לסרט עלה לאחר שהוא הדפיס לראשונה את אחד מציוריו בסטודיו בפריז. "זה היה כמו חלום", הוא כותב, "זה פתח בפני עולם שלם של ליתוגרפיה והקסם שטמון באבנים. וזה היה דבר מופלא! האווירה בסטודיו קסומה וייחודית, והיא חלק בלתי נפרד מעבודת האמנות. ואני חושב שבכל הנוגע לליתוגרפיה המקום שבו נעשית ההדפסה הוא קריטי. במילים אחרות, אותה אבן יכלה להיות מוצבת במקום אחר – והתוצאה היתה שונה. זה שילוב של המקום, האנשים, האווירה, ומתוך כל זאת נוצרים רעיונות".

כמו רוב סרטיו של לינץ', כשצופים ב- Idem Paris רוב הזמן לא ממש מבינים מה קורה (ומה הוא רוצה מאיתנו), אבל שמונה הדקות האלו בכל זאת ראויות לתשומת לבנו. זהו ניסיון כנה לתעד אומנות איטית, סיזיפית וחד-פעמית בעולם שמורכב כולו מהעתקים דיגיטליים, מיידים וזולים להפקה. למרבה האירוניה, לינץ' נדרש כמובן למצלמה דיגיטלית – שמאפשרת להפיץ את הסרט באינספור עותקים דרך האינטרנט – כדי לתעד את החד-פעמי.

צפו בסרטו החדש של לינץ':

אם אתם מעריצי לינץ' מושבעים, אולי תעריכו גם את הוידיאו-ארט הבא – סרט בן ארבע דקות שלינץ' הצעיר עשה בימיו כסטודנט. מוזיאון הוויטני בניו יורק מציג בימים אלו את הסרט הזה כחלק מתערוכה שעוסקת בפופ-ארט ו-וידיאו-ארט וכוללת, בין השאר, גם הסרטון המפורסם שבו אנדי וורהול מחסל ארוחת ג'אנק פוד של בורגר קינג בפנים חתומות מול המצלמה, ולא מעט סרטונים אחרים, הזויים יותר ופחות.

וכך נראה The Alphabet מ-1968, אחד מסרטיו הראשונים של לינץ':

ולקינוח – טריילר במקום סרט:

אם שרדתם את לינץ' מגיע לכם משהו קליל יותר, אז הנה ממתק: טינה פיי הנהדרת מככבת בסרט חדש בשם Admission שבו היא מגלמת בכירה באוניברסיטה היוקרתית פרינסטון שאחראית על קבלת סטודנטים למוסד. יום אחד היא נתקלת במורה שמלמד בבית ספר דמוקרטי (פול ראד, שלנצח נזכור לו את תפקידו ב"קלולס"), ואז חייה משתנים. הסרט נראה חביב למדי, ולכן חבל שהטריילר מספר לנו פחות או יותר את הסיפור כולו. אם אתם רוצים לחסוך לעצמכם ספויילרים – חכו שזה יגיע לקולנוע. אם אתם רוצים לחסוך לכם שעתיים מהחיים, פשוט תלחצו "פליי":