לאחרונה החל משרד החינוך לקיים דיונים פומביים בנושא כניסת תוכניות חיצוניות לבתי ספר, לקראת גיבוש המלצות בנושא. אפשר לקוות כי הניסיון הפעם להסדיר את התופעה יהיה מוצלח יותר מבעבר, בתקופת שרי החינוך הקודמים יולי תמיר וגדעון סער, שהסתיימו, למעשה, בלא כלום (על הפרטת החינוך לערכים והיעדר הפיקוח על תוכניות חיצוניות אפשר לקרוא כאן). הדיונים נערכים במתכונת "שולחן עגול בין-מגזרי", בו משתתפים נציגי המגזר הראשון (משרד החינוך והשלטון המקומי), המגזר השני (חברות פרטיות) והמגזר השלישי (קרנות ועמותות). מי לא משתתף בדיונים? המורים עצמם. במשרד החינוך אוהבים לומר עד כמה הם תומכים ואוהבים את המורים, האנשים המשונים האלה שנכנסים מדי יום לכיתה ומנסים ללמד ולחנך, אלה שהתוכניות החיצוניות חותרות תחת מעמדם. אכן, נפלאות דרכי האהבה. שר החינוך, שי פירון, מרבה לדבר על אמונה ואמון בין השחקנים השונים במערכת החינוך. העובדה כי בדיונים לא משתתפים מורים משדרת מסר הפוך. 

יושבת ראש הדיונים היא מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן. לצידה משתתפים עוד 12 פקידי משרד החינוך, ברובם ממטה המשרד, ו-5 נציגי השלטון המקומי. המגזר השני מיוצג על ידי ארבע חברות עסקיות (אינטל, גזית גלוב, טבע וסיסקו). המגזר השלישי מיוצג על ידי קרנות (קרן רש"י, קרן לאוטמן, יד הנדיב, וקרן ברכה) ועל ידי 10 ארגונים ועמותות, כמו מט"ח, מועצת תנועות הנוער, המכון לחינוך דמוקרטי ועוד. בקשת "תנועת המורים – מחנכים, מורי דרך" להצטרף לדיונים נדחתה על ידי הוועדה המייעצת, אלא רק במעמד של "עמיתים-משקיפים". אגב, שני ארגוני המורים הגדולים – הסתדרות המורים וארגון המורים העל-יסודיים – לא משתתפים באף אחת מהמסגרות.

במכתב ששלחה לפני כשבוע "תנועת המורים" לשר החינוך, שי פירון, נכתב כי "לצערנו, הוועדה שבחרה את חברי השולחן לא ראתה לנכון לצרף למעגל זה נציגי מורים…מקוממת מכך היתה העובדה שהודיעו לנו במפורש ש'סתם מורה' אינו מתאים ליוזמה, ורק 'דרג ראשון', דהיינו מנכ״ל או יו״ר, יכולים להיות נציגים בשולחן".

עוד נכתב כי "אף נציגות של מורות ומורים מ'השטח' לא תופיע בשולחנות העוסקים בהכנסת תכנים ותוכניות, המשפיעים באופן ישיר על תוכניות הלימודים ואופי הלמידה…נדהמנו לראות ברשימת המשתתפים חברות עסקיות, עמותות וקרנות – כולן כבודן במקומן מונח – אולם לא מורות ומורים. תמוהה בעינינו העובדה שקולם של אותם גופים בעלי אינטרס להכניס תוכניות חיצוניות למערכת הציבורית, חשוב מקולם של אותם מורים ומחנכים. לצערנו, משרד החינוך שוב רואה חשיבות בנוכחותם של בעלי הממון ועמותות שאינן מורכבות מאנשי ונשות חינוך, על פני נוכחותם של בעלי ובעלות התפיסה החינוכית-פדגוגית. ואם חשבנו שכבר היינו בסיפור הזה ולא עוד, הרי שחזרנו אחורה – לדרישה הבסיסית כי ישבו בשולחנות הללו מורות ומורים כחברות וחברים".

העתקים מהמכתב לשר פירון נשלחו בין השאר למנכ"לית כהן ולאנשי חברת "שיתופים", שהוקמה על ידי מספר קרנות ונשכרה על ידי משרד החינוך לנהל עבורו את הדיונים. לדברי מנכ"ל "תנועת המורים", אלון קובה, עד כה לא התקבלה תגובה מאף אחד מהגורמים. במשרד החינוך בחרו שלא להגיב על הדברים, כמו גם על הבקשה לדעת מהו הסכום שתקבל חברת "שיתופים".

עדכון (21:00): ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי הוא "מייחס חשיבות רבה לעמדתם של צוותי החינוך (מורים, מנהלים ומפקחים) בתהליך הסדרת התוכניות החיצוניות הפעולות במערכת החינוך. בהתאם לזאת, המשרד שילב את צוותי החינוך, ובכלל זה את המורים, כבר בשלבים הראשונים של התהליך, עם  גיבושו של ספר התוכניות החיצוני". עוד נמסר כי "המורים יהיו עמיתים במסגרת השולחנות העגולים, ואף יהיו שותפים פעילים בתתי הוועדות אשר יפעלו במסגרת השולחנות העגולים".