אור קשתי וירדן סקופ

היום בבוקר (שני) יעצור תיכון עירוני ד' בתל אביב את שגרת הלימודים, ויקדיש שעה לדיון בעקבות ההצתה של מחבלים יהודים את בית הספר הדו-לשוני בירושלים. זאת תגובה ראויה, אחת מכמה אפשרויות הפתוחות בפני כל בית ספר שלא מוכן לוותר על המחויבות – גם החינוכית – לפעול מול גלי השנאה שמסביב. סוג אחר של תגובה אפשר למצוא בהחלטת התיכון באשקלון להתעלם מהודעה גזענית ששלח אחד המורים לתלמידיו, ולדברי כמה גורמים – אף להעניש את הנער אשר חשף את המקרה.

לפני כשבועיים שלח מורה בתיכון לאמנויות באשקלון הודעה ברשת וואטסאפ לתלמידיו, בכיתות י"א-י"ב, בה כתב: "בימים כאלה חשוב לזכור שיש גם ערבים טובים והם נמצאים כאן" – וצירף תמונה של בית קברות מוסלמי.  התלמידים, מופתעים למדי, החלו למתוח ביקורת: "ממש לא במקום לשלוח את זה בקבוצה עם תלמידים", "אתה מורה וחלק ממערכת החינוך…זה פשוט לא במקום", "זה ממש גזעני. מילא מחבלים זה היה מצחיק, אבל ערבים זה פשוט לא בסדר", היו חלק מהתגובות ששלחו תלמידים. 

על פי משרד החינוך ועיריית אשקלון, המורה ביקש סליחה מהתלמידים, והביע "חרטה על המעשה". יתכן ולהבעת החרטה היה קשר גם לפרסום המקרה באמצעי התקשורת. זאת, כיוון שמיד לאחר שליחת ההודעה בוואטסאפ ולנוכח הביקורת של התלמידים, המורה דווקא הרחיב את מה שכתב: "מזמין אתכם ללכת לירושלים ולהסתובב בין ערביי ישראל, שאף אחד שמה (כלומר – מהם, א"ק) לא מחבל – ספק אם מישהו יחזור בחיים. יש מתנדב?". הוויכוח שהתנהל במשך כמה דקות עומד בסתירה לטענת המורה ומשרד החינוך, כי התמונה נשלחה בטעות. לדברי אחד התלמידים, בשיעור הראשון לאחר הפרסום שאל המורה: "אם הייתי כותב ככה על תימנים, גם הייתם מתלהמים?".

בתגובה לפרסום הראשון, מסר משרד החינוך כי "מדובר במעשה חמור מאוד המנוגד לערכים של המשרד ולערכים שלנו כמדינה. הרשות המקומית, המעסיקה את עובד ההוראה, תזמן אותו לבירור משמעתי. המשרד יעקוב מקרוב אחר הטיפול המשמעתי על מנת לוודא שיינקטו הצעדים המתחייבים בנסיבות העניין".

ואולם, כמעט שבועיים לאחר שליחת ההודעה הגזענית, מתברר כי השימוע למורה אמנם נקבע – אך טרם נערך. לעומת זאת, חבריו של ר', התלמיד אשר חשף את המקרה, מספרים כי הוא זה שדווקא נענש. לדברי אחד החברים, ר' "לא הסתיר את מה שעשה. היו הרבה תלמידים מכיתות אחרות, כנראה ימנים, ש'יצאו' עליו בזמן ההפסקה, וצעקו עליו שהרס למורה את החיים, שגמר לו את הקריירה". תלמיד אחר סיפר "היה הרבה כעס על ר', שפנה לתקשורת כי רצה שהעניין יטופל בהקדם ובגלל שלא סמך על הטיפול של מערכת החינוך". לדברי תלמיד נוסף, הכעס על ר' נבע מ"הפחד של חלק מהתלמידים שהמורה ייענש, אבל גם בגלל שיש כאלה שמחזיקים בדעות מאוד דומות". עוד הם מספרים כי באחת הכיתות לומד תלמיד ערבי, שנפגע מדבריו של המורה – ומהתמיכה של התלמידים בו. את תגובתו של ר' לא ניתן היה להשיג.

לדברי התלמידים, בתחילת השבוע שעבר התבקש ר' על ידי הנהלת התיכון לעבור בין הכיתות ולהסביר "למה הוא היה לא בסדר". לדברי חבריו, ר' נדרש למעשה להתנצל על כך ש"הוציא החוצה את הסיפור", ו"שלא נתן לבית הספר לטפל בעניין לבד". "אחרי שר' סירב, כמו כל אדם שפוי, להגיע לדיונים האלה, בהם הוא היה צריך להגיד שהוא מצטער על מעשיו, החליטה ההנהלה להשעות אותו ליום אחד. במקום להעריך את מה שעשה, ההנהלה עשתה עליו 'עליהום'. מבחינתה, לדווח על מה שקרה בתוך בית הספר היה מעשה פסול", מספר אחד החברים.

עוד מספרים תלמידים כי לא נערך איתם שום דיון  – לא רק על התגובה של ר', אלא גם על המסרים הגזעניים של המורה. כאילו לא קרה הדבר מעולם. זאת איננה תגובה יוצאת דופן: בתי ספר רבים מעדיפים את השקט – המלאכותי, השקרי – על פני התמודדות עם ביטויי שנאה וגזענות.

"עד עכשיו לא דיברו איתנו על מה שקרה", אומר אחד התלמידים, "כנראה שבבית הספר לא מתייחסים לכך ברצינות. עכשיו זה מורה אחד שמתבטא באופן גזעני, ובשנה הבאה כבר יהיו 10 מורים כאלה. אסור היה לעבור על כך לסדר היום". תלמיד אחר אומר שהלקח העיקרי שלו מהפרשה הוא ש"יש לנו מערכת חינוך כושלת. המבוגרים מתפלאים על הנוער, שיוצא מבית הספר אלים ותוקפני. הם אוהבים להאשים אותנו, התלמידים, אבל לא מסתכלים על איך המערכת עובדת".

במכתב לשר החינוך, שי פירון, כתבה ח"כ מיכל רוזין (מרצ) כי "לא ייתכן שמי שיינזף יהיה דווקא התלמיד שהפגין ערנות אזרחית בריאה. למערכת החינוך תפקיד מרכזי במאבק נגד הגזענות על גילוייה השונים, והנהלת בית הספר צריכה להיות הראשונה לברך את התלמידים על מאבקם הצודק בהתבטאויות הגזענית של המורה. על משרד החינוך לפעול בהתאם לערכים הדמוקרטיים והסובלנות לאחר בהם הוא דוגל".

מעיריית אשקלון נמסר כי ב-3 בדצמבר ייערך שימוע משמעתי למורה, ו"בהתאם לכך יינקטו צעדים". ממשרד החינוך נמסר כי התלמיד לא נדרש להתנצל על מעשיו בפני הכיתה וכי "הושעה למספר שעות בשל סיבה אחרת". עוד נמסר כי "צוות ביה"ס קיים בכיתות דיון בנושא עקרונות הדמוקרטיה, חופש הביטוי וסכנות הטמונות בגזענות".