תאוות הפיתוח,השדרוג וההנגשה של ראשי הערים גובה מחיר כבד מהחופים המועטים שנותרו לנו בגוש דן ואם לא תהיה התמרמרות ציבורית של ממש ומחאה נמרצת, נראה שנוסיף לראות עוד ועוד מבנים, שבילים, דקים מעץ וכל מיני חידושים אחרים המכווצים עוד יותר את מעט החוף שנותר. אם מוסיפים לכך את תוכניות הפיתוח לתיירות ומגורים בחופים, המצב נראה עגום עוד יותר.

חוף פרישמן הופך לאתר עבודה. מה ישאר ממנו בסוף ? צילום:צפריר רינת

בימים אלה עסוקה עיריית תל אביב בעיצובו מחדש של החלק המרכזי בחופי העיר. המטרה היא "להנגיש" את החוף לציבור, באמצעות הקמת דקים מעץ וכל מיני פטנטים אחרים כדי שהיה קל ונוח להגיע אל החוף. אבל מה שהציבור רוצה הוא לא רק שיהיה לו קל לגשת אלא בעיקר שיהיה אל מה לגשת. אין ספק שיש חשיבות בהנגשה מירבית עבור נכים או קשישים, אבל הנגשה זו צריכה להיות עד לנקודה שבה נשמרת שלמותו של החוף (רצועת החול). באשר לגישה עד לקו המים,  אפשר לחשוב על רעיונות רכים יותר כמו תוספת של עוד שבילים עם ריצוף מיוחד. אבל רעיון ההנגשה לא יכול להצדיק את החורבן שמחוללת העיריה בחופים בימים אלה.

תוכניות דומות קיימות גם בהרצליה. גם שם לא מסתפקת העיריה במעלית שהוקמה כדי להקל על ירידת נכים לחוף ועל ריצוף הטיילת בחוף הצפוני. כעת היא מתכננת הקמת טיילת נוספת שתנגוס עוד חלק מהחוף. בעיריה טוענים שמדובר בניצול טיילת קיימת. אבל התוצאה הסופית תהיה כמעט בוודאות צמצום נוסף של החוף שכבר כיום שטחו שטן אחרי שהמרינה חסמה את זרימת החול הטבעי אליו.

בתל אביב יש לעיריה תוכניות הנוגעות גם לרכס החוף היפה מכולם, זה המתנשא צפוני משדה דב ועדיין נותר במלוא הדרו למרות רכבי השטח המתעללים בו והפסולת המושלכת אליו. בעיריה מציגים את התוכנית כהקמת פארק חופי שישמור על המקום אבל עם מערכת הדרכים והחניונים התת קרקעיים שיבנו באזור, לא בטוח שישאר הרבה מרכס הכורכר.

הגיע הזמן שראשי הערים בגוש דן יעשו את מה שהם אמורים לעשות, לנהל את החופים כך שהם יהיו בטוחים ונקיים ולהשאיר את הפיתוח התיירותי בשטח הנמצא מעבר לרצועת החול. את רכס הכורכר בתל אביב העיריה צריכה להשאיר בשלמותו כשמורת טבע עירונית שבה ניתן לטייל ולא לפתח או לנסוע ברכב שטח. הגיע הזמן שהיא תאכוף ביעילות את האיסור על נסיעת כלי רכב באזור זה. פעולה שבה היא ומשטרת ישראל כושלים כבר שנים.

 חשוב לציין שעיריות תל אביב והרצליה יודעות לשמור על ערכי טבע ונוף כשהן  רוצות בכך. בהרצליה עשו זאת בפרויקט  שימור בריכת החורף בדרום העיר. בתל אביב עושים זאת בכמה פרויקטים יפים של חידוש ושימור צמחייה טבעית באתרים הנמצאים בשולי שכונות בצפון העיר.

 

עדכון חשוב: בשבוע שעבר פסק בית המשפט המחוזי בתל אביב שיש לבטל את ההיתר שניתן לעיריית הרצליה להקים טיילת חדשה. בית המשפט קיבל עתירה שהגישו כמה מתושבי העיר ובהם חבר מועצת העירי מטעם הירוקים, דרור עזרא וקבע שאין די בהיתר של רשות הרישוי שניתן לעיריה ויש לקיים הליך תכנוני מקיף ומעמיק יותר בגלל שמדובר בפרויקט שעשיות להיות לו השלכות משמעותיות על החוף.